Ambasadorzy
- Strona główna
- Ambasadorzy
Artysta związany z teatrami wrocławskimi.
Zagrał około 80 ról na scenach w całej Polsce.
Aktor wszechstronny. Wybitny przedstawiciel nurtu piosenki aktorskiej.
Wykładowca W Akademii Teatralnej oraz Studium Wokalno-Aktorskim we Wrocławiu. Swoje pierwsze role kinowe zagrał u Jana Jakuba Kolskiego. W 2005 r. można go było zobaczyć w filmie „Barbórka” w reż. Macieja Pieprzycy. Publiczność telewizyjna poznała go jako prowadzącego „Truskawkowe Studio”. Występował serialach m.in. „Hela w opałach”, „M jak miłość”, „Na dobre i na złe”, „Czas honoru”.
Za swoją własną wersję piosenki Stinga pt. „Księżyc nad Burbon Street” otrzymał nagrodę Grand Prix na XV Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W spektaklu Słyszę czasem kroki śpiewał piosenki grupy Police, wykorzystując też fragment dramatyczny Samuela Becketta.
Laureat Grand Prix na Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, wieloletni juror oraz członek jury PPA. Laureat wielu nagród, jego ulubione to nagroda dla najlepszego aktora Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Kontakt” za role Axla Rose’a i wychowawcy kolonijnego w spektaklu „Courtney Love” (2014 r.) oraz dla najlepszego aktora za rolę w „Dziadach” na Festiwalu Klasyka Żywa (2015 r.). W „Leningradzie” z Teatru Piosenki CS Impart we Wrocławiu (premiera 2009 r.) gra rolę Siergieja Sznurowa. W 2001 – II nagroda na XVIII Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Francuskiej w Lubinie za wykonanie piosenki pt. „Piosenka wiecznych kochanków” Jacques’a Brela (21 października). W 1994 – Wyróżnienie za rolę Lengluma w „Zbrodni przy ulicy Lourrino” na XII Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi. 1994 – I nagroda w konkursie i nagroda dziennikarzy na XV Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu za wykonanie własnej wersji piosenki Stinga pt. „Księżyc nad Burbon Street”.
Koncertuje w Filharmoniach w całej Polsce repertuarem musicalowym a także filmowym filmowym (muzyka m.in. Wojciecha Kilara, Krzysztofa Komedy, Krzesimira Dębskiego, Zbigniewa Preisnera a także Hanza Zimmera czy Jamesa Hornera).
Współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem, nagrała utwory na płytę „W poszukiwaniu dróg. Nowe i stare kolędy” (platynowa płyta). Z utworami i pod batutą kompozytora wystąpiła na festiwalu „Klara Music Festival” w Brukseli oraz Haifa Film Festival wykonując utwory z filmów Krzysztofa Kieślowskiego. Zaśpiewała w spektaklu Z.Preisnera i E.Lipskiej „2016 Dokąd?” w NFM we Wrocławiu (DVD). Zaśpiewała na 29. Gali wręczenia Europejskich Nagród Filmowych.
Dubbinguje, jest m.in. nowym głosem Królewny Śnieżki w najstarszej bajce Walta Disneya „Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków”. Współpracuje z SDI Media w zespole dubbingowym, w charakterze wokalistki w takich filmach jak m.in. „Ralph Demolka”, „Mary Poppins”, „Kraina Lodu: Przygody Olafa”, „Piękna i Bestia”, „Kopciuszek”, „Kubuś Puchatek i Przyjaciele”.
Jest wykładowcą na specjalności: musical, w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Finalista XIX Przeglądu. Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (1998). Od 2000 r. związany był z Teatrem Muzycznym „Roma” w Warszawie, gdzie zagrał główne role w takich musicalowych hitach, jak: Miss Saigon, Grease, Pięciu braci Moe, Koty, Les Miserables, czy Upiór w operze, w którym za rolę Eryka został nagrodzony potrójną Platynową Płytą. Artysta współpracuje min. z takimi instytucjami, jak: Teatr Muzyczny w Poznaniu (główna rola w Jekyll&Hyde i Nine), Gliwicki Teatr Muzyczny (Fester w Rodzinie Adamsów). Wziął udział w blisko 100 koncertach musicalowych granych z towarzyszeniem polskich filharmonii pod batutą dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej S. Chrzanowskiego. Można go zobaczyć w rodzimych serialach (m.in. Zostać Miss, Kryminalni, Hotel 52, Klan, Barwy szczęścia itd.), a także w filmie Toilet out of Order M. Bilskiego. Ponadto zrealizował polską wersję serialu popularno-naukowego Test Case wraz z Discovery Channel.
Propagator amerykańskiej metody Treningu Zastępowania Agresji (ART) w pracy z trudną młodzieżą.
Studiował psychoterapię wg metody terapeutycznej A. Midella. Był felietonistą w magazynach Live and Travel i Łódź U Fly?. Autor "Lapidariów podróżnych" tomiku aforyzmów i zdjęć z podróży po Indiach i Nepalu. Razem z Magdaleną Miśko- Jackowską na antenie RMF Classic współtworzył przez dwa sezony program o tematyce musicalowej „Z musicalem pod rękę".
Od 2012 r. współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską, gdzie w premierowym spektaklu tej instytucji, musicalu Korczak Ch. Williamsa, wcielał się w postać samego Janusza Korczaka.
Tam też pojawił się w rolach Upiora z opery oraz Lejzora Wolfa w musicalach Upiór w operze A. Lloyda Webbera i Skrzypek na dachu J. Bocka. W sezonie artystycznym 2016-2017 wystąpił i wyreżyserował dwie produkcje: organizowaną przez OiFP Galę Sylwestrową jak i świąteczny Koncert Kolęd i Pastorałek „Bóg się rodzi” w Kościele Katedralnym św. Michała Archanioła w Łomży (reżyseria tv). Jest inicjatorem i realizatorem widowiska muzycznego "Tribute to Musical" którego zapis audio ukaże się na płycie jeszcze w tym roku. Obecnie gra jedną z głównych ról w najnowszej produkcji OiFP "Doktor Żywago" jako mecenas Komarowski.
Od 1984 roku związany jest z tym teatrem etatowo. Na jego deskach występował u W. Wieczorkiewicza, J. Wilkowskiego, K. Raua, P. Tomaszuka, W. Szelachowskiego, K. Fischera, W. Fełenczaka, Z. Lisowskiego, M. Pečki, D. Szady-Borzyszkowskiego, W. Kobrzyńskiego, A. Rozhina, M. Andrejewa, P. Nosálka, W. Śmigasiewicza, W. Czołpińskiego, E. de Paiva Souza, E. Piotrowskiej, A. Veresa, A. Biziuk, J. Malinowskiego, W. Szymańskiego i Ch. Bochdansky’ego. Grał w ponad 60 tytułach. Sprawdził się również jako asystent reżysera w „Dekameronie 8.5” (1986, reż. J. Wilkowski) i „Scenariuszu dla trzech aktorów” (1986, reż. T. Słobodzianek).
W 1991 roku rozpoczął współpracę z Wasa Marionette Opera w Szwecji, występując na scenach całej Europy. Występował gościnnie w Teatrze Wierszalin w Supraślu (pierwsza nagroda na Edinburgh Festival Fringe w Szkocji w 1993). Współpracował też z teatrem Squad Form Białystok, Teatrem Kolegty w, Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku i Teatrem Dzieci Zagłębia Będzin. Występował na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, gdzie w „Skrzypku na dachu” J. Bocka (reż. R. Skolmowski) wcielił się w postać Lejzora Wolfa. W dorobku ma ponadto role w Teatrze Polskiego Radia oraz Teatrze Telewizji. Pojawiał się także na srebrnym ekranie. W filmografii wymienić należy tytuły: „U Pana Boga za piecem” i kolejne części, „Popiełuszko. Wolność jest w nas”, „Układ warszawski”, „Ojciec Mateusz”, „Bilet na księżyc”, „Body/Ciało” czy „Druga szansa”.
Wykładowca w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie – Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, a obecnie nauczyciel w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów”.
Uczestniczył w wielu przedsięwzięciach artystycznych, teatralnych i filmowych. Niewielu jest artystów tej klasy, którymi może się poszczycić Białystok. W swojej karierze teatralnej wystąpił w dziesiątkach spektakli, od lat należy do wybitnych osobowości BTL. W 2010 r. debiutował w roli reżysera, przygotowując na podstawie tekstu Marty Guśniowskiej spektakl "Pan Brzuchatek" - cieszącą się ogromnym zainteresowaniem sztukę przeznaczoną dla najmłodszych widzów.
Tacy aktorzy jak Doliński stanowią elitę zawodową w skali Polski, wśród lalkarzy - jest być może artystą najwybitniejszym. Zna teatr jak mało kto: od kulis (zaczynał jako pracownik techniczny), pracowni i przede wszystkim sceny. Nieprzeciętną inteligencję aktorską wzbogaca niezwykle intensywną pracą warsztatową, a talent, którym dysponuje sprawia, że wielu widzów odwiedza teatr wyłącznie dla Ryszarda Dolińskiego.
Za wybitne kreacje aktorskie otrzymał liczne nagrody indywidualne na festiwalach krajowych i zagranicznych.
że nie mogę tego zrobić, to po prostu oznacza,
że nie mogę tego zrobić z nimi".
Karen E. Quinones Miller
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Edukację kontynuował w Czechach na Janačkova Akademie Muzickych Uměni w Brnie i w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Obecnie także student Royal Academy of Music na wydziale Musical Theatre. Dwukrotny stypendysta Małopolskiej Fundacji „Sapere Auso” (za szczególne osiągnięcia artystyczne) oraz stypendysta Fundacji im. Z. i W. Pokusów Wspierania Edukacji Młodzieży Wiejskiej. Zagrał m.in. w polskiej prapremierze farso-wodewilu „Pińska szlachta” w reżyserii M. Pinihina (Teatr Rampa w Warszawie), w światowej prapremierze musicalu „Mały Lord” S. Markwicka w reżyserii J. Szydłowskiego w Operze Krakowskiej i w słuchowisku Radia Kraków „Wesele” S. Wyspiańskiego w reżyserii A. Seweryna. Na deskach scenicznych wystąpił ponadto w spektaklu muzyczno-tanecznym „Tango Piazzolla” w reżyserii W. Mazurkiewicza i R. Talarczyka oraz musicalu „Awantura o Basię” w reżyserii C. Domagały w Teatrze Rampa w Warszawie. Od marca 2013 r. jest aktorem-śpiewakiem Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie występuje w musicalach: „Korczak” Ch. Williamsa, „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera, „Skrzypek na dachu” J. Bocka i „Doktor Żywago” L. Simon, w operach „Traviata” G. Verdiego i „Carmen” G. Bizeta, a także w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa. Kreuje postacie w bajkach muzycznych: zakochanego Jasia oraz okrutnego Imć Bombastę w „Kocie w butach” w reż. B.A. Bieleni, Detektywa w „Sprawie Kapturka Cz.” w reż. J. Schabowskiej, a także tytułowego Kaczorka w „Brzydkim Kaczorku” M. Urbanka, papugę Adonisa w „Adonis ma gościa” F. Apke i liczne postaci w „Księdze dżungli” (wszystkie trzy w reż. J. Szydłowskiego). Użycza wokalu w komedii tanecznej „Kiedyś to było” grupy Fair Play Crew. Stworzył postać Romea w spektaklu muzycznym „Romeo i Julia” w reż. K. Deszcz w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. Wcielił się w Bolesława Herberta i Zbigniewa Herberta w operze matematycznej „Paradoksalny rozkład sfery” w reż. R. Kołakowskiego, której premiera miała miejsce w Centrum Sztuki „Impart” we Wrocławiu. Od października 2017 r. jest także aktorem Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie, gdzie gra studenta Uniwersytetu Warszawskiego, Jeremiego, w musicalu „Piloci” w reż. W. Kępczyńskiego. Oprócz ścieżki aktorskiej, artysta stawia pierwsze kroki w reżyserii. Był asystentem reżysera przy takich tytułach, jak „Skrzypek na dachu”, „Czarodziejski flet” czy „Adonis ma gościa”, a także w operze „Carmen”.
Polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Muzyk. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie – Wydziału Lalkarskiego w Białymstoku (1987). W 1981 roku debiutował w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku w spektaklu „Kochankowie z Werony” w reż. M, Dzienisiewicza.
Od 1987 roku związany etatowo z Białostockim Teatrem Lalek.
W 1996 r. wydał autorską płytę pt. „NIECIERPLIWOŚĆ” / Polskie Nagrania/ do tekstów białostockich poetów m. innymi: W. Kazaneckiego, W. Szymańskiego. Do dzisiaj „gra” swój recital „A spektakl trwa…” na „deskach” teatralnych zapraszając do współpracy wybitnych muzyków starszego i młodego pokolenia / M. Nagnajewicz, K. Skorupski, M. Dubrawskiego, M. Jadczak, C. Just…/
W 2012 r. odznaczony medalem „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS”
Występował na scenach teatralnych i muzycznych Europy (Bułgaria, Węgry, Dania, Holandia, Francja, Niemcy, Włochy, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Macedonia, Litwa, Białoruś, Łotwa, Rosja), Azji ( Japonia, Chiny , Rosja syberyjska) i Afryki (Maroko, Egipt) gdzie otrzymał wiele prestiżowych nagród.
Wyreżyserował w Olsztyńskim Teatrze Lalek „Baśń o dwóch nieustraszonych rycerzach” J. Ośnicy ze scenografia W. Jurkowskiego, w BTL – „Małego tygrysa Pietrka” ze scenografia A. Dworakowskiego i muzyka skomponowana przez siebie. Również autor muzyki do „Przygód Koziołka Matołka” w Białostockim Teatrze Lalek w reż. W. Kobrzyńskiego, scen. A. Dworakowskiego Opracował muzycznie na potrzeby BTL „Pastorałkę” L. Schillera w reż. W. Kobrzyńskiego, scen. W. Jurkowskiego.
Wykładowca w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie – Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, a obecnie nauczyciel gry aktorskiej, interpretacji prozy, wiersza, piosenki aktorskiej i technik mikrofonowych w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku- / 2016- nagroda Prezydenta Białegostoku dla nauczycieli i w 2019 medal DILIGENTIAE /
Także współpracuje jako muzyk ze Z. Nasiadko ( „SŁOPIEWNIE”) z którym od lat tworzy i poszukuje „nową tradycję” muzyki folkowej / PR II Radia -laureaci spotkań folkowych i stypendysta Prez. m. Białystok/
Ma na swoim koncie wiele inicjatyw i przedsięwzięć artystycznych, teatralnych a także filmowych. Wystąpił w dziesiątkach spektakli, od lat należy do elity aktorskiej BTL.
Za kreacje aktorskie i muzykę do teatru otrzymał liczne nagrody indywidualne na festiwalach krajowych i zagranicznych.
Iga Wojciechowska – wokalistka
Dominika Derdak – wokalista
Martyna Jaroch – klawiszowiec
Adrian Lota- perkusista
Krystian Lota – saksofonista (podpieczny Pro Salute)
Michał Marchwiak – basista
Wiktor Świsulski - gitarzysta
Aktualnie średnia wieku zespołu to trochę ponad 16 lat.
Grają pop, rock, rap, house, lekki metal, funky, ballady, głównie autorską muzykę z przekazem.
Zapoznaj się z twórczością The White Tigers
Doktor sztuk, reżyserka teatralna, radiowa i filmowa, dziennikarka. Absolwentka kierunków aktorskiego i reżyserii Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.
Adiunkt Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie filii w Białymstoku na kierunku reżyserii.
Uczestniczy w nurcie międzynarodowych spotkań festiwalowych i sympozjach naukowych.
Współpracuje ze scenami teatralnymi i operowymi, realizuje filmy i słuchowiska.
Przez wiele lat związana z TVP. Współtworzyła pracę ośrodka TVP w Białymstoku w pierwszych 13 latach jego działalności i zrealizowała wiele autorskich programów dla tej anteny.
Współpracowała ze Studium Wokalno-Aktorskim w Białymstoku, gdzie zrealizowała spektakle muzyczne. Laureatka Nagrody Prezesa TVP S.A. w kategorii najlepszy program kulturalny, Nagrody Rektora ATB za wybitne osiągnięcia pedagogiczne, stypendystka Prezydenta Miasta Białegostoku.
Jej spektakle zostały docenione przez programy konkursowe „Teraz Polska” i „Klasyka Żywa”.
Ostatnia nagroda to „Złota Maska” dla spektaklu „Noniek”.
Wiceprezes Białostockiego Stowarzyszenia Artystów Lalkarzy oraz członek zarządu POLUNIMY.
Kontakt
Adres korespondencyjny
Ul. Mickiewicza 35/3,
15-213 Białystok
Telefon
+48 601 813 856
E-mail:
stowarzyszenieprosalute@gmail.com